ÁLTAL MENNÉK ÉN A TISZÁN LADIKON...






Hogy mi mindent csináltunk a foglalkozáson?

Sokat tanultunk és még többet játszottunk:



Természetismeret: A TISZA

  • Aktív, nagymozgásos ügyességi feladat: különböző szélességű vízfolyások (ér, csermely, patak, folyó és folyam) átugrása nekifutásból.

  • Kompozás. Zenés, nagymozgásos feladat.
    Két gyerek összefogott kezén ülve jut át a harmadik gyerek a Tisza túlpartjára. Ha átért, akkor a túlparton található vödörből kivehet egy Tiszával kapcsolatos érdekességet rejtő kártyát. (Zene: Nox együttes: "Által mennék én a Tiszán ladikon…")

Az előbb említett információs kártyák gyakorlati feldolgozása és megértése:

  • A Tisza keletkezése (Fekete- és Fehér-Tisza összefolyása, Ukrajna) - modellezés fekete és fehér selyempapír felhasználásával

  • A Tisza torkolata (Duna, Szerbia) - modellezés kék selyem- és kreppapír felhasználásával

  • Országok, amelyeken keresztül folyik (Ukrajna, Románia, Szlovákia, Magyarország, Szerbia) - nemzeti színű országtérképek elhelyezése a modellezett Tisza mentén;
    A Tisza a "legmagyarabb folyó". S.k. készítésű, interaktív történelmi Magyarország térképen elmagyarázva.

  • A Tisza Magyarország második leghosszabb folyója és a Duna leghosszabb mellékfolyója. Mi az, hogy mellékfolyó?

  • A Tisza kanyargósságának oka.

  • A víz sebességének megfigyelése kanyargós, ill. egyenes mederben (gyurmával bemutatva)

  • A Tisza szabályozása (Széchenyi, az 1848-49-es szabadságharc hatása a szabályozásra /ismétlés/)

  • Az 1879-es szegedi árvízkatasztrófa és annak oka. Ehhez kapcsolódó matematikai árvízszínezős feladatlap.

  • Mi a tiszavirág? A tiszai kérész életének bemutatása és megértése egy kisfilm segítségével. Tiszavirág készítés ginkgo biloba fa leveléből.